Uusia liikuntamuotoja tarjotaan liikuntakeskusten asiakkaille jatkuvasti ja osasta tuleekin varsinaisia hittejä. Yksi uusimmista innostuksen kohteista on ilmajooga eli aerial yoga, joka on tullut Suomessakin jo parin vuoden aikana useiden kaupunkien liikuntavalikoimaan ja harrastusmahdollisuus löytyy Helsingin lisäksi ainakin Vantaalta, Turusta ja Tampereelta. Monet paikat tarjoavat kokeilutunteja ja niitä kannattaa hyödyntää, jotta selviää olisiko ilmassa roikkuminen itselle sopiva juttu. Suurimmat haasteet tässä lajissa eivät nimittäin tule liikkeistä, vaan itsensä ylittämisestä sen suhteen, että tunnilla todella roikutaan ilmassa ja usein pää alaspäin. Ilmajoogassa tehdään nimittäin nimensä mukaisesti joogaliikkeitä ilmassa, apuna on katosta roikkuva kangas.

Ilmajooga kehitettiin Yhdysvalloissa noin kymmenen vuotta sitten, mutta aivan uudesta ideasta ei silti ollut kyse. Joogit ovat hyödyntäneet jo kauan harjoituksiensa apuna erilaisia köysiä ja remmejä ja näistä samoista tekniikoista ammentaa nyt ilmajooga. Katosta riippuva trapetsikangas kannattelee joogaajaa, joka tekee kankaan avulla erilaisia liikkeitä. Kankaassa mm. istutaan, maataan ja roikutaan. Asennot noudattelevat tuttuja jooga-asentoja, mutta joogaliikkeisiin saadaan uusia ulottuvuuksia kankaan tukemana. Matolla harrastus on vahvasti kaksiulotteinen, mutta ilmassa tehtäviin harjoitteisiin saadaan lisättyä kolmaskin ulottuvuus lentämisen kautta.

Todellista hikiliikuntaa

Samoin kuin matollakin suoritettavassa joogassa, myös ilmajoogassa olennaista on keskivartalon hallinta ja kehon koordinaatio. Osa liikkeistä tehdään pää alaspäin kankaassa roikkuen, joten sen verran hurjapäisyyttä laji vaatii. Muutoin kyseessä on joogan tyyliin sopivasti rauhallinen laji, jossa on tarkoitus kuunnella oman kehon tuntemuksia ja tehdä liikkeet itselleen sopivaan tahtiin. Periaatteessa laji sopii kaikille, mutta erilaisista nikamavaivoista kärsivien saattaa olla hankalaa tehdä roikkuvia liikkeitä. Toisaalta monet ovat kertoneet saaneensa ilmajoogasta apua mm. selkäkipuihin. Aluksi ilmassa roikkuminen tuntuu pelottavalta, mutta harjoitus helpottuu, kun harrastaja oppii luottamaan siihen, että kangas pitää ilmassa eikä putoamisvaaraa ole.

Ilmajoogassa käytetään tehokkaasti apuna koko kehoa ja harjoituksen jälkeen sen todella tuntee. Vaikka laji kehittää erityisesti keskivartalon koordinaatiota, aktivoi se samalla käyttöön lähes kaikki kehon lihakset. Kokeneellekin joogaajalle asennot ovat ilmassa tehtynä hieman uusia ja poikkeavat totutusta, väsyttäen kehoa eri tavalla kuin maassa tehtävä harjoitus. Harjoituksen aikana ja sen jälkeen aineenvaihdunta kiihtyy ja harjoituksen päätyttyä olisikin tärkeää muistaa juoda runsaasti vettä. Maassa tehtävien joogaliikkeiden tavoin myös ilmajoogan avulla on tarkoitus harjoittaa kehon lisäksi mieltä. Osa liikkeistä tehdään matolla, käyttäen kuitenkin kangasta apua. Näin saa tehtyä esimerkiksi tehokasta selänkiertoa ja kylkivenytystä.

Tehokasta vastapainoa toimistoelämälle ja kiireelle

Pelkästään pää alaspäin kieppumista ei ilmajoogakaan ole, vaan liikkeitä tehdään myös liinassa istuen pää pystyssä. Myös nämä liikkeet avaavat mainiosti toimistotyössä kehittyneitä jumituksia, kuten esimerkiksi liian lysyyn painunutta rintarankaa sekä kireitä alaselkää ja kylkiä. Alkeistunnilla ei vaadita aiempaa kokemusta joogasta, vaikka asanoiden perustuntemus auttaakin alkuun. Kyseessä on melko fyysinen laji, joten jo ensimmäisillä tunneilla hiki kyllä virtaa.

Vaikka ilmajooga kuulostaa jännittävältä, on sen tarkoitus toimia ennen kaikkea rauhoittumishetkenä kiireisen arjen keskellä. Liikkeet ovat rauhallisia ja pehmeitä, tunnelma lempeä. Salissa on hämärää ja kankaan sisällä vielä hämärämpää. Tässä lajissa ei ole tarkoitus suorittaa. Loppurentoutus on tämän lajin ihanin hetki, sillä se tapahtuu kangaspusseissa maaten, pussin heiluessa hiljaa puolelta toiselle. Tässä kohtaa alkaa jo haaveilla siitä, että kotona olisi oma pussi ihan vain päiväunia varten… Ainakin aloittelijoiden tunnilla tunnelma on hetkittäin melko vauhdikaskin, kun uudet liikkeet aiheuttavat naurukohtauksia. Joogan vakavuutta pelkääville tämä voikin olla hyvä kokeilulaji.